Jak zarabiać na kreatywności i z tego wyżyć?

Najnowsze artykuły, Psychologia biznesu

Odpowiedź nie jest prosta, nie jest łatwa, ale istnieje. Kreatywność wciąż ma wartość, ale czy da się na niej zarabiać? Jeśli tak, to w jaki sposób zarabiać na kreatywności?

Żeby zarabiać na kreatywności trzeba być kreatywnym.

Ja wychodzę z założenia, że człowiek jest naturalnie kreatywny. Istnieje natomiast zestaw cech, który charakteryzuje osoby szczególnie obdarzone potencjałem twórczym. Z moich obserwacji wynika także, że kreatywność jest dla nich swego rodzaju zmysłem, za pomocą którego czują świat i który dostarcza im satysfakcji z życia. Sprawdź czy posiadasz te cechy. Spisałem listę takich cech w artykule pod tym linkiem. Ja na przykład niemal bezustannie przypuszczam w swojej głowie rozmaite symulacje. Rozmyślam jak można rozwiązać różne problemy, coś ulepszyć, coś stworzyć. I to daje mi satysfakcję – przyjemność. To jak gra na komputerze dla gracza, gra w tenisa dla sportowca czy jazda sportowym samochodem dla rajdowca.

Żeby zarabiać na kreatywności trzeba tworzyć

Niby oczywiste, ale wielu ludzi podchodzi roszczeniowo do życia i a priori zakładają, że są kreatywni.

“Dajcie mi tę pracę, bo jestem kreatywny”

No dobrze, a w czym się ta Twoje kreatywność objawia? Co potrafisz kreatywnego zrobić? Nikogo nie obchodzi, że jesteś kreatywny, musisz jeszcze tę kreatywność zamienić na twórczość. Żeby zarabiać na kreatywności powinieneś ją zamienić w produkt lub usługę. Znam kilka bardzo kreatywnych osób, które zamieniły swoje twórcze potencjały na coś, co DA SIĘ KUPIĆ.

aga paf espadryle na latoNa przykład PAF (projektantka) zawsze inspirowała się nietypowymi połączeniami faktur, kolorów i kształtów.Interesowała ją moda alternatywna. W pewnym momencie opanowała sztukę robienia espadryli. Teraz pojawia się na targach, a te ręcznie robione buty można u Agi zamówić.Napisz do niej facebooku

Ja już swoje mam 🙂   Agata Jakuszko – żywioł kreatywności. Markery, notatki, sketchnoting. Można świetnie rysować i nie zarobić na tym ani złotówki. Agata jednak postanowiła zrobić z kreatywnych notatek biznes. Obecnie rysuje konferencje na całym świecie i ma wierną grupę fanów.

Agata udostępnia bardzo dużo wartościowych filmów video, z których możesz nauczyć różnych przydatnych technik wykonywania notatek markerami: profil na facebooku

strona Agaty: http://drawthewords.pl/

 

jak zarabiac na kreatywnosciKarol Dobrowolski – Artysta Wschodniej Polski (tak zwykłem go nazywać). Karol jest związany z kreatywną pracą od małego. Jest malarzem, uczył się snycerstwa i scenografii, ale z powodzeniem zajmuje się grafiką i ilustracją. Opracował etykiety do serii kaw “u Kawiarza”, tworzy wybitne plakaty i ilustracje. Jego prace cieszą się powodzeniem i są po prostu potrzebne. Jego projekty zamawiają firmy, dyrektorzy artystyczni różnych wydarzeń, a obrazy i inne projekty cieszą się również dużym zainteresowaniem wśród prywatnych odbiorców. Różne projekty Karola:

1. Sztuka sakralna
2. Precle dramatyczne
3. Maluje w lesie

Nie trzeba jednak być projektantką, malarzem czy sketchnoterką, żeby zarabiać na życie kreatywnością. Odwiedź moją listę najbardziej kreatywnych zawodów, żeby się o tym przekonać.

Ok to uparłeś się, że chcesz zarabiać na tej kreatywności… Zacznij tworzyć x2

Beethovena nie znamy z tego, że był kreatywny, ale z jego kompozycji. Van Gogha nie znamy z tego, że miał bogatą wyobraźnię, ale z “Gwieździstej nocy”, a Tarantino nie znamy z jego kreatywnego polotu tylko z Pulp Fiction. Czyny nie słowa – jak brzmi stare porzekadło. Twórczość jednak to nie wszystko. Możesz tworzyć coś, co nikomu nie będzie do niczego potrzebne. Daremny Twój wysiłek jeśli chcesz w takiej sytuacji uciułać kilka groszy. Twoja twórczość powinna mieć cechy produktu, usługi lub wybitnego dzieła. Znacznie łatwiej będzie Ci opracować produkt czy usługę niż wybitne dzieło, chociaż czasami to niemal równie trudne. Efekty Twojej kreatywności powinny mieć charakter użytkowy. Charakter użytkowy produktu/usługi znaczy, że:

  • rozwiązuje jakiś mój problem
  • odpowiada na moje potrzeby lub wzbudza u mnie potrzebę
  • daje mi konkretną wartość: edukacyjną, duchową, estetyczną, przyspiesza wykonanie jakichś zadań itp.
  • mogę łatwo zastosować lub zamówić

Jeśli zajmujesz się szydełkowaniem, to nie wystarczy, że produkujesz ładne sweterki, które podobają się Twojej mamie. Powinnaś odpowiedzieć na potrzeby i problemy swojej grupy docelowej. Tę warto także dobrze poznać. Ale nie rozmawiamy tu o strategii marketingowej ani biznesplanach. Może się okazać, że Twoja grupa docelowa wcale nie chce wełnianych sweterków, a rękawiczki z unikalnym wzorem. Żeby się zorientować czego potrzebują Twoi klienci warto się zapoznać z design thinking (pisałem o tym tutaj), które odpowiada na wiele pytań  z tego obszaru.

Produktywność czyli wincyj! WINCYJ! WINCYJ!

Kreatywność i produktywność wcale nie są od siebie tak odległe. Produktywność pozwala Ci na efektywne wytwarzanie produktu/usługi. Musisz robić dużo lub drogo. Jeśli Twój produkt lub usługa jest tani (niska marża, niska cena), to niestety musisz sprzedawać dużo, żeby dało się to nazwać udanym biznesem. Jak wiemy często w przemysłach kreatywnych ciężko jest produkować szybko i dużo. W innym wypadku musisz mieć stosunkowo wysoką marżę, ale jest ryzyko, że rynek tego nie przyjmie jeśli cena nie będzie współmierna do wartości, którą dostrzega klient. Jest kilka sposobów na to jak zwiększyć wartość swoich usług lub postrzega wartości. Tak czy inaczej produktywność to w biznesach kreatywnych niezwykle ważna cecha, którą warto rozwijać.

Czas sprzedawać

Jak już masz produkt i jesteś w stanie dostarczyć go w wystarczających ilościach, to czas sprzedawać. Wiem, że dla wielu sprzedaż brzmi strasznie, ale “hello” żeby zarabiać trzeba sprzedawać. W dzisiejszych czasach możemy sprzedawać na milion różnych sposobów. Musisz sprawdzić jaki sposób będzie najlepszy dla Ciebie i dla Twojego biznesu najlepszy. Do dyspozycji masz internet, sprzedaż stacjonarną, marketing szeptany, networking, polecenia, programy afiliacyjne czy inne bardziej alternatywne sposoby. To jaką sprzedaż będziesz prowadzić zależy także od preferencji Twoich klientów. Jeśli sprzedajesz coś dla seniorów, to raczej nie będą siedzieć na Facebooku… W skrócie. Aby zarabiać na kreatywności należy:

  1. Tworzyć
  2. Opracować produkt/usługę
  3. Lepiej poznać grupę docelową
  4. Dopracować produkt/usługę pod kątem grupy docelowej
  5. Oszacować adekwatną cenę produktu usługi (adekwatną nie zawsze znaczy tanio)
  6. Pokazać ludziom co robisz x1000
  7. Sprzedawać w różnych kanałach
  8. Sprzedaż powtórzyć
  9. Stale się rozwijać i polepszać jakość

To oczywiście dosyć ogólny przepis na to jak zacząć zarabiać na kreatywności. Traktowałbym to bardziej jako orientacyjny wstęp. Żeby zacząć konkretny biznes trzeba wziąć pod uwagę jeszcze więcej czynników. Najważniejsze, to żebyś wiedział, że nie wystarczy zrobić logo i mieć nadzieję, że zbijesz fortunę. Istnieje nawet taki cytat, który pozwolę sobie przytoczyć na koniec tego wpisu:

“Bardziej efektywne jest robienie czegoś naprawdę wartościowego, niż liczenie na to, że logo lub nazwa zrobi to za Ciebie”

 

JASON COHEN

Smart Bear Software

Moim sposobem na kreatywność jest epicka kawa Porządny Kawiarz! – tak to jest moja jedyna forma reklamy na blogu. Polecam to, co sam piję i tworzę 😉

Jeśli doceniasz moje teksty to...

Kup sobie kawę 😉 to tak jakby mi postawić kawę, ale trochę lepiej, bo korzystamy oboje.Ja pijam Porządnego Kawiarza, który smakiem miażdży wszystkie kawy jakie znam!

Czym różni się lans od personal brandingu?

Istnieje całkiem spora grupa ludzi, którzy nie budują świadomie swojej marki osobistej, bo kojarzy im się to ze zwykłym lansowaniem się, a to z kolei z pustym nakręcaniem sztucznego pseudo fejmu wokół własnej osi. Cóż za zawoalowane stwierdzenie… Personal branding...

Czy potrzebujesz marki osobistej?

Niestety, a dla niektórych stety, nie możesz pozbyć się marki osobistej. Nie możesz wyłączyć ludziom patrzenia na Ciebie i zablokować im tworzenia opinii na Twój temat. Prywatność w internecie nie istnieje, a czasy są takie, że prywatność zanika więc nie łudź się, że...

Co powinieneś wiedzieć, zanim zaczniesz budować markę osobistą

Marka osobista to niezwykle skuteczny sposób na budowanie relacji biznesowych. Łatwo jednak popełnić błąd, a błędy na tym polu często są po prostu niewybaczalne. Znajdź więc chwilę czasu, bo wiedza, którą przyswoisz z tego artykułu, może okazać się tysiąc razy...

3 zaskakujące techniki budowania marki osobistej

Uczyniłem poradnik. Ale nie mógł to być taki zwykły poradnik. W internecie znajdziesz te same, powtarzające się slogany "bądź w social media", "rób live'y", "jedź na konferencje". Tyle, że niewielu ludzi zna tajniki, którymi posługują się najwięksi specjaliści od...

Nie popełniaj grzechu skąpstwa w swoim biznesie – 1 prosta rada

Dam Wam dzisiaj jedną prostą, ale to wybitnie prostą zasadę. NIE BĄDŹ SKNERĄ, KIEDY PROWADZISZ BIZNES Urlop, upał, Zwierzyniec. Dla tych, co nie znają tej mieściny: jest to niewielka aglomeracja we Wschodniej Polsce. W samym centrum Roztoczańskiego Parku Narodowego....