Zasada Pareto

Zasada Pareto to nic innego jak obserwacja. Została stworzona przez włoskiego socjologa Vilfredo Pareto. Zauważył, że 80% dóbr znajduje się w rękach 20% społeczeństwa. Ale nie jest to byle jaka obserwacja. Jeśli dobrze zrozumiesz Zasadę Pareto i będziesz umiał ją zastosować w swoim życiu to bardzo możliwe, że zyskasz więcej czasu, spokoju, pieniędzy i satysfakcji.

W Zasadzie Pareto chodzi o to, żeby zmaksymalizować 20% swojego wysiłku w celu uzyskania rezultatu 80% efektów. Oczywiście są to proporcje raczej umowne, bo u niektórych będzie to 5% i 45%, u innych 15% i 90% itp. To nie są proporcje jednej kategorii. Nakład i rezultat to nie to samo. Ale żeby lepiej, na prostych przykładach, zrozumieć Pareto, zobacz następny akapit.

Jak to przenieść na moje podwórko?

Masz 100 klientów i możesz każdego z nich traktować jak króla, sypać płatki kwiatów pod stopy i wachlować w upalne dni. Ale tylko 20% tych klientów może dać Ci prawdziwe zyski. Więc zamiast przez ten 1 tydzień pracy tracić czas i próbować zadowolić całą setkę, spróbuj skupić się na 20% najbardziej intratnych kontaktów. Sam musisz ocenić czy to 20%, czy 5% itp. (Jeśli to 5% w Twoim przypadku to musisz popracować nad networkingiem). Niektórzy – bardzo skuteczni dodam – managerowie świadomie nie odpisują na maile, które nie są według nich rokujące. Jest to dosyć ryzykowne ze względu na relacje biznesowe i networking, ale patrząc przez pryzmat zasady Pareto, liczy się maksymalizacja efektów

80/20 to nie implikacja matematyczna

Już widzę, jak rodzi Ci się w głowie około 4 argumentów przeciwko zasadzie 80/20. Na przykład:

te liczby u mnie tak nie wyglądają

Ale tutaj nie liczby są najważniejsze. To jest tak naprawdę przykład i tak jak pisałem na początku — te liczby mogą się zmieniać. Nie musisz zupełnie odrzucać tych 80%. Po prostu niech Twoim priorytetem będzie 20%, które da Ci największe zyski. A później możesz się zająć mniej wartościowymi 80%.

Jak porzucę moje 80% kontaktów to pójdę z torbami

Nie chodzi o to, żeby zupełnie porzucić pozostałe 80% nakładu. Po prostu efektywniej jest ustawić jako priorytet te 20%, które daje większe zyski.

Jak to wykorzystać?

Najpierw określ, w której dziedzinie dostrzegasz największą nieefektywność. Następnie określ te 20% (to może być inna liczba — pamiętaj), które dają najlepsze rezultaty. Skup się na tych 20%. Zminimalizuj 80%.

Przykłady:

  • Spotykaj się z klientami, którzy są w stanie zainwestować większe pieniądze w Twój produkt. Z pozostałymi rób krótsze spotkania.
  • Wykonaj projekty najbardziej intratne, najlepiej jak się da. Pozostałe projektu odrzuć lub odłóż
  • Wykonuj więcej telefonów do swoich przyjaciół. Nie zabiegaj o to, żeby nieprzychylne osoby Cię lubiły.
  • Naucz się działu, który na pewno będzie na egzaminie najlepiej, a później bierz się za te bardziej niepewne.

Dodaj komentarz