10 darmowych narzędzi do personal brandingu, których używają zawodowcy

Personal branding to bardzo lukratywny, ale i bardzo trudny proces. Do tego nigdy się nie kończy. Żeby ułatwić sobie zadanie, jakim jest świadome budowanie marki osobistej, należy umiejętnie korzystać z narzędzi. W tym zestawieniu pokażę Ci kilka bardzo przydatnych narzędzi, które pomogą Ci:

– lepiej zrozumieć swoją społeczność i jej potrzeby,

– wymyślać ciekawsze komunikaty i lepiej je organizować

– zwiększą jakość Twoich kreacji i przyspieszą wszystkie te procesy

– dokładniej analizować efekty Twoich działań

– zbudować relacje ze swoją społecznością

– zapanować nad Twoimi kanałami dystrybucji komunikatów

Na dole artykułu czekają na Ciebie 2 bonusy. To takie podziękowanie za czas, który spędzasz na moim blogu.

Jeśli jeszcze nie czytałaś/łeś moich pozostałych artykułów o personal brandingu, to zachęcam Cię do ich przejrzenia:

  1. 3 zaskakujące techniki budowania marki osobistej
  2. Co powinieneś wiedzieć wiedzieć zanim zaczniesz budować markę osobistą
  3. Czy potrzebujesz marki osobistej?
  4. Czym się różni lans od personal brandingu?

Zaczynamy!

  1. Google Analytics
  2. Facebook Manager – narzędzia analityczne
  3. Google trends
  4. Buzzsumo
  5. Google key word planner
  6. Answer the public
  7. Mindmeister
  8. Canva.com
  9. Language Tool
  10. Buffer

Poznaj swoich odbiorców

Dobry personal branding opiera się na znajomości swojej społeczności. Żeby ludzie chcieli Cię czytać, słuchać i oglądać, to powinieneś odpowiadać na ich potrzeby. Żeby odpowiadać na ich potrzeby, to warto, żebyś ich trochę poznał. Są już aplikacje, które w tym pomogą. To doskonała podstawa do tworzenia skutecznych postów na blogu, wpisów na facebooku, ciekawych lajwów, czy wszelkiej treści, którą publikujesz w swoich mediach.

1. Google Analytics

Jest do świetne narzędzie do badania ruchu na stronie dla tych początkujących, ale też dla tych niezwykle zaawansowanych użytkowników. Możesz badać, ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę, ale co najciekawsze, jakie podstrony są najczęściej i najdłużej czytane. To pokazuje jakiego rodzaju treści, są najbardziej potrzebne dla Twoich użytkowników. Możesz dowiedzieć się, z jakiego miasta pochodzą Twoi czytelnicy lub jakiej są płci. Im bardziej dopasowany do odbiorcy komunikat, tym skuteczniejsi. To dlatego najlepsi marketingowcy mają fioła na punkcie analityki…

google analytics jako narzędzie do personal brandingu

Co jednak zrobić, jeśli nie masz strony WWW lub Analytics nie przypadł Ci do gustu?

2. Facebook Manager – dowiedz się, co lubią

Facebook zbiera dane o ogromnej ilości użytkowników. Można powiedzieć, że gromadzi dane o całym przekroju aktywnego w internecie społeczeństwa. Możesz dowiedzieć się z Facebook Managera znacznie więcej niż się zdaje i nie musisz za to płacić.

W managerze Facebooka wchodzimy w „Statystyki Grup Odbiorców”, wybieramy opcję „Wszyscy na Facebooku” lub „Powiązani z Twoją stroną”. Jeśli nie masz zbyt dużych zasięgów na swoim Fanapage’u, to lepiej wybrać opcję „Wszyscy na Facebooku”. Notabene polecam Ci wypróbować wszystkie opcje – jak szaleć to szaleć!

Następnie zawężamy swoich odbiorców do kraju, województwa lub miasta, które nas interesuje. I teraz najlepsze… ZAINTERESOWANIA! Tutaj możesz wybrać potencjalne zainteresowania swoich odbiorców, wybrać ich status w związku, czy mają dzieci, z jakich urządzeń korzystają. Przeróżne kombinacje. Dzięki temu pojawiają Ci się statystyki określonej grupy odbiorców. Wiesz, jaki jest stosunek mężczyzn do kobiet, ile średnio mają lat i co najciekawsze jakie strony lubią. Dzięki temu możesz świetnie przeanalizować swoją „konkurencję” i dowiedzieć się jakiego rodzaju treści są najchętniej czytane, lajkowane, udostępniane, co może okazać się bezcenną wiedzą dla Twojego contentu. Jeśli jesteś sprytny, to wiesz także, do jakiego administratora uderzyć z publikacją treści skierowanej do Twojej grupy odbiorców.

facebook insights jako narzędzie do budowania marki osobistej

3. Google trends – personal branding na fali

Na przykład słowo „karp” osiąga szczyt popularności w grudniu, a przez resztę miesięcy jest praktycznie mało popularny. Oczywiście ma to związek z polską tradycją spożywania karpia na wigilijnym stole.

Narzędzie Google trends może być także świetnym źródłem pomysłów. Załóżmy, że jesteś w branży finansowej i badasz popularność frazy „leasing samochodu”. Poniżej mapy znajduje się rubryka „Podobne tematy” i „Podobne zapytania”. Dzięki tym rubrykom możesz jeszcze konkretniej dowiedzieć się czego Twoi odbiorcy szukają w internecie.

Poznaj trendy rynkowe, które możesz wykorzystać jako marka osobista

Na podstawie wyników można przygotować praktyczny poradnik oraz szablon umowy sprzedaży. Tytuł wpisu mógłby nosić tytuł: Jak przygotować umowę sprzedaży samochodu? Docierasz wtedy do osób zainteresowanych kupnem/sprzedażą samochodu. Kiedy ktoś sprzedaje samochód, często jest w trakcie poszukiwania kolejnego. Możesz więc zainteresować go swoją wiedzą na temat leasingu.

Żeby skutecznie budować markę osobistą, musisz znać potrzeby swoich odbiorców i być pomocny w rozwiązywaniu ich problemów.

zbuduj markę osobistą z google trends

4. Buzzsumo

Wpisując „Leasing samochodu” do buzzsumo, pojawi się lista najpopularniejszych artykułów razem z informacją o ilości udostępnień w mediach społecznościowych. Na końcu jest informacja o linkach prowadzących do strony. Jeśli jest ich dużo i są to linki wysokiej jakości, to będzie Ci ciężko konkurować w tej kategorii. Ale nie załamuj się. To jeszcze nie koniec. Poznajesz dzięki temu serwisy, na których popularny jest wątek, który prowadzisz.

marka osobista i buzzsumo

5. Google key word planner

Podstawowo masz do wyboru 2 rubryki: poznaj liczbę wyszukiwani i prognozy oraz znajdź nowe słowa kluczowe. Zachęcam Cię do wypróbowania obydwu opcji. Po wpisaniu danej frazy, u nas to będzie „leasing samochodu”. Okazuje się, że wg Google w najbliższym miesiącu będziemy mieli około 83 tysięcy wyświetleń tej frazy w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że istnieje wysoka konkurencja na tę frazę i Twój artykuł może się znaleźć nawet na 30 – tej stronie w wyszukiwarce. Jako że nie jest to poradnik SEO, tylko narzędzi do personal brandingu, traktujemy te dane jako wskazówka do poznania potrzeb swoich odbiorców.

poznaj lepiej swoją społeczność dzięki google key word plannerowi

Możesz sprawdzić dane historyczne i dowiedzieć się, jaka jest popularność danych słów kluczowych, jak to robiliśmy w Google trends, ale najciekawsze będą „Propozycje słów kluczowych”.

I tutaj jest zabawa. Możesz przebierać we frazach kluczowych. Dowiedzieć się jakie frazy są najpopularniejsze w internecie, a jakie najmniej.

poznaj lepiej swoją społeczność dzięki google key word plannerowi

Ostatnie narzędzie analityczne i do tego bardzo ciekawie przygotowane to Answer the public.

Brodaty, ekscentryczny pan prowokuje, żeby skorzystać z aplikacji.

6. Answer the public

Bardzo przyjazna aplikacja, która wymyśla za nas propozycje zapytań, które pojawiają się w wyszukiwarkach. W zasadzie można potraktować tę aplikację, jako narzędzie do wymyślania gotowych nagłówków dla artykułów na bloga, filmów na youtube, postów na Facebooku czy Linkedinie itp.

Wpisujemy „leasing samochodu” i BOOM! Mamy pokaźną mapę bardzo różnych zapytań. Dla naszej frazy mamy zapytania typu:

– jak

– w jaki sposób

– dlaczego

– czemu

– kiedy

– co

– kto

– gdzie

Możesz wybrać sobie dowolną frazę i przejść do produkcji!

Budowanie marki osobistej jest jak długie show, które dajesz swoim widzom.

To definicja zaczerpnięta od Garego Vaynerchuka. I coś w tym jest. Ta metafora wywodzi się już z antyku, ale w dzisiejszych czasach jest chyba szczególnie aktualna. Shakespear napisał kiedyś:

„życie jest teatrem – aktorami ludzie”

Marka osobista powinna dawać doskonały spektakl. Nie w sensie technicznym, nie w sensie merytorycznym, chociaż to bardzo pomaga, ale w sensie emocjonalnym. Marka osobista powinna realnie oddziaływać na nasze emocje i dać się zapamiętać. Najlepiej byłoby, gdybyśmy umieli grać spektakl będąc sobą, bo na tym polega cała zabawa z marką osobistą, ale to temat na inny wpis. Wspomniałem na ten temat w artykule „Czym różni się lans od personal brandingu”, do którego gorąco Cię zachęcam.

Żeby wzbudzać emocje u widzów, trzeba zorganizować spektakl i pozwolić ludziom go oglądać. Dzisiaj możemy potraktować to stwierdzenie dosłownie. Personal branding to też budowanie relacji z odbiorcami, a żeby utrzymać z kimś relację, to trzeba się z nim spotykać, rozmawiać czy mailować. Mając dostęp do tylu darmowych narzędzi, możesz mieć nawet swój własny kanał telewizyjny za darmo! Wystarczy, że odpalisz kanał na Youtube – u mnie montaż filmów już trwa!

dowiedz się jakie pytania zadaje Twoja społeczności dzięki answet the public

Żeby zaplanować sobie taki spektakl, powinieneś mieć logiczny plan, co i kiedy stanie się na scenie, czyli scenariusz. To skomplikowane zadanie, ale możesz sobie je ułatwić. Do układania bardziej zaawansowanych procesów myślowych, projektów, procedur używam Mindmeister’a.

7. W personal brandingu trzeba być kreatywnym – Mindmeister i mapy myśli

To narzędzie do budowania map myśli. Wersja darmowa pozwala na utworzenie 3 map myśli. Wersja płatna ma rozsądne ceny, a studenci i naukowcy (mail w domenie uniwersyteckiej) mogą liczyć na połowę ceny!

Dopóki nie poznałem Mindmeister, metodologia map myśli wydawała mi się nieadekwatnie czasochłonna i wymagająca zbyt wielu przygotowań. Myślałem, że ciągle muszę mieć ze sobą jakieś kolorowe mazaki i kartki, które zawsze okazywały się za małe. Mindmeister wyeliminował te wszystkie problemy. Jest to aplikacja webowa, którą możesz odpalić, kiedy chcesz – wystarczy, że masz dostęp do internetu i laptopa. Jest też wersja mobilna, ale mnie nie przypadła do gustu. Mindmeister posiada bardzo przydatne predefiniowane szablony, które możesz dostosować do swoich potrzeb. Ja najczęściej korzystam z podstawowego szablonu, ponieważ zazwyczaj nie mam czasu na wyszukiwanie super szablonu, a wybór jest naprawdę spory, co utrudnia mi zadanie. Niemniej jeśli masz chwilę, żeby przeanalizować sobie szablony, to możesz całkiem nieźle na tym skorzystać. Jeśli rozpisanie jakiegoś projektu zajmuje Ci sporo czasu i musisz mieć logicznie poukładane wszystkie klocki, to jest to narzędzie dla Ciebie. Gwarantuje wzrost produktywności w bardzo szybkim tempie!

Mindmeister to super aplikacja, do wszelkich procesów kreatywnych. Ja osobiście używam go, kiedy chcę zaplanować współpracę z klientem, udzielam konsultacji lub kiedy robię sobie „burzę mózgu” na temat nowego wpisu, czy projektu marketingowego. Jeśli jednak masz etap burzy mózgu za sobą i masz elegancko poukładany plan dzięki Meindmeister, to możesz przystąpić do etapu kreacji. Aby utrzymywać kontakt z odbiorcami, marka osobista powinna dostarczać ciekawe treści, które dają określoną wartość odbiorcom. Dobrym rozwiązaniem są wszelkiego rodzaju posty, wpisy na blogu, czy wideo. Jeśli chcesz zrobić jakąś ciekawą grafikę, ale nie jesteś profesjonalnym designerem, to jest dla Ciebie ratunek.

Koniecznie polecam Ci wypróbować tę aplikację. Płatne wersje też nie są drogie jak na możliwości, jakie oferuje aplikacje. Zobacz Mindmeister tutaj.

przeprowadź burzę mózgów z mindmeister

8.Canva.com

Niemal w każdym zestawieniu dotyczącym użytecznych narzędzi do produkcji treści znajduje się canva. Nie ma się co dziwić. To darmowe narzędzie, które już w podstawowej wersji pozwala na robienie bardzo estetycznych grafik, a także standardowych produkcji graficznych. My w Agencji Alento oczywiście korzystamy ze specjalistycznych programów do produkcji graficznych, głównie firmy Adobe, bo nasze produkty muszą być top of the top, ale jeśli chcesz zrobić ciekawe posty na Facebooka, Linkedina czy Instagrama, to Canva spokojnie Ci na to pozwoli.

Obsługa Canvy to taka układanka. Układasz obrazek obok obrazka i dodajesz tekst. Program obsługuje się niezwykle intuicyjnie i daje możliwość korzystania z gotowych szablonów. Możesz robić także infografiki i wykresy.

Gdzie post – tam i tekst. Przynajmniej jest tak w 90% przypadków. Jeśli piszesz jakiś dłuższy elaborat, którym chcesz zaciekawić swoją publiczność, to warto, żeby był poprawnie napisany. Jeśli nie czujesz się orłem ortografii, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość…

canva pomaga tworzyć atrakcyjne wizualnie posty dla Twojej społeczności

9. Language Tool

To aplikacja webowa, która pomaga w korekcie tekstu. Zasada działania jest dziecinnie prosta. Wklejasz tekst w okienko narzędzia i klikasz „sprawdź”. Po chwili na tekście pojawiają się żółte i czerwone zaznaczenia, które wskazują na błędy, które udało Ci się popełnić przy pisaniu. Czasem są to błędy oczywiste i łatwo jest je poprawić, tym bardziej że program często daje rozwiązanie. Czasem jednak bywa, że trzeba trochę bardziej się wysilić i zmienić odpowiednio szyk zdania, dodać przecinek, spację itp. Nie jest to oczywiście korektor, który zastąpiłby człowieka, ale bardzo ułatwia pisanie poprawnego językowo tekstu.

Wiesz już, do kogo kierujesz swój przekaz, masz już pomysły, wiesz czego używać do budowania ciekawych kreacji i jak nie robić błędów, a teraz czas na publikację.

zadbaj o styl i język z language tool

10. Zaplanuj, zorganizuj, upublikuj – personal branding z Bufferem

Na rynku pojawiły się liczne aplikacje do zarządzania treścią publikowaną na mediach społecznościowych, ale Buffer zdobył swoją pozycję już dawno temu i wciąż ją utrzymuje. Aplikacja buffer to jedno z bardziej popularnych narzędzi do budowania marki osobistej w mediach społecznościowych. Znacząco ułatwia dystrybucję treści, bo pozwala z jednego kokpitu zarządzać wieloma kontami społecznościowymi. Jeśli chcesz, aby ten sam post pojawił się jednocześnie na kilku profilach, a nie masz czasu, żeby pojawić się o konkretnej porze i uruchomić publikację, to buffer Cię wyręczcy.

Aplikacja pozwala zaplanować konkretne publikacje w czasie. To bardzo wygodne rozwiązanie. Buffer ciągle się rozwija i powoli udostępnia funkcje pozwalające analizować skuteczność swoich kampanii. Warto wypróbować sobie ten program, bo może się on okazać „must have”, jeśli nie wyrabiasz się z publikacją swoich treści.

naucz się zarządzać swoimi profilami w mediach społecznościowych razem z buffer

Mam nadzieję, że spodobało Ci się to zestawienie i skorzystasz z narzędzi, które opisałem. Która aplikacja najbardziej przypadła Ci do gustu i dlaczego? Jestem ciekaw, co ma największe znaczenie w Twoich działaniach. Zapisz swoją odpowiedź w komentarzu.

Dodaj komentarz