Zarządzanie czasem w wersji 2.0

Znalazłeś się tutaj, bo prawdopodobnie dostrzegasz, że chcesz działać efektywniej.

I mam dla Ciebie dobrą wiadomość:

Już osiągnąłeś pewien sukces.

Skoro jesteś na tyle samokrytyczny i dostrzegasz to, że Twoje zarządzanie czasem może być bardziej efektywne, to już postawiłeś duży krok w kierunku zwiększenia tej efektywności. Jeśli jednak myślisz, że zarządzanie czasem w jakiś magiczny sposób pozwoli Ci pokonać lenistwo lub wygrać walkę z prokrastynacją — to muszę Cię rozczarować. Te problemy wymagają dłuższej i świadomej pracy nad sobą. Ale da się je oczywiście pokonać.

Zarządzanie sobą w czasie to umiejętność, którą doskonali się i rozwija przez cały czas. Owszem, wymaga wysiłku, ale świadome podejście do dystrybucji swojego czasu znacząco podniesie jakość Twojego życia.  Potocznie zarządzanie czasem kojarzy się z zestawem jakichś niezłych tricków, które pomogą nam wykonać złożone zadania. Wydaje nam się, że trzeba poczytać jakieś książki, poradniki, albo wziąć udział w kilku szkoleniach, żeby zarządzać czasem efektywnie. No i tu pojawia się pierwsze rozczarowanie:

#1 Nigdy nie będziesz w stanie zarządzać czasem.

No, chyba że wymyślisz wehikuł czasu. Czas po prostu płynie i nie masz na niego wpływu. Masz natomiast wpływ na to, jak ten czas wykorzystasz. I to jest to, o czym chciałbym Ci powiedzieć w tym wpisie. Nie chodzi o to, żeby używać tutaj górnolotnych, motywacyjnych wezwań do działania — choć motywacja jest ultra ważna, ale jeśli chcesz być bardziej efektywny to powinieneś umieć wybierać.

#2 Efektywne zarządzanie czasem to sztuka wyboru

I w tym tkwi największa moc zarządzania swoją osobą w czasie. Dobra decyzja jest kluczowa, ale żeby umieć takie podejmować to trzeba mieć świadomość, jak cenny jest Twój czas. Dobra decyzja pozwala:

a) zyskać czas

b) zyskać pieniądze

c) zyskać spokój

d) obniżyć stres

e) pomóc innym

f) ułatwić rozwiązanie trudnego projektu…

… – wyliczać można jeszcze bardzo długo.

Dobre decyzje dają dobre rezultaty.

Żeby jednak umieć podejmować dobre decyzje trzeba mieć świadomość:

#3 Jak cenny jest Twój czas

Czasami zbyt skromnie podchodzimy do kwestii swojego czasu i szastamy nim, jakby był on nieograniczony. Nasz czas jest ograniczony. Wybacz mi ten truizm, ale chodzi o to, żeby bardziej doceniać swój czas. Jeśli chodzi o biznes, to podam przykład:

Chcesz wprowadzić na rynek nowy produkt. Więc potrzebujesz promocji. Próbujesz robić zdjęcia, jakieś grafiki. Nieudolnie prowadzisz kampanię na Facebooku a o Adwords nie masz pojęcia. Poświęciłeś na to 50 godzin. Efekty nie są oszałamiające. W tym czasie mógłbyś się zająć innymi kwestiami, które przyniosłyby Ci zyski. Zamiast poświęcać 50h na nieudolne próby marketingu nowego produktu, mógłbyś to zlecić specjalistom, którym owszem — trzeba zapłacić — ale każda praca kosztuje, Twoja także. Z drugiej strony masz profesjonalną promocję i zaoszczędzony czas. W ostatecznym rozrachunku okaże się, że po odliczeniu kosztów wydanych na czas ludzi, którzy są ekspertami od marketingu, po dodaniu zysków z dobrej promocji produktu i po dodaniu wartości zaoszczędzonego przez Ciebie czasu, okaże się, że to właśnie była dobra decyzja.

Może, zamiast dzwonić i umawiać się z każdym klientem lepiej zgromadzić ich w jednym miejscu? Zorganizować ciekawe szkolenie, zaprezentować się, zostać prelegentem na konferencji, zorganizować webinar?

Ok nie każdy czuje się dobrze w roli prelegenta. Może, zamiast organizować takie spotkanie to skierować swoją ofertę nie do 50, ale do 550 osób? Można to zrobić za pomocą chociażby Google lub Facebooka. Trzeba tylko wiedzieć jak (psssst – napisz to pogadamy;).

Jeśli potrafisz ocenić swój czas, znasz jego wartość, to z dużym prawdopodobieństwem będziesz podejmował strategiczne i efektywne decyzje. Dobre decyzje.

Jednak jeśli cenisz swój czas zbyt nisko i sam nie potrafisz ocenić, jak ważna jest godzina Twojego czasu, to niestety nie wróżę sukcesów. Ale są na to sposoby.

Kiedy podajesz koszt całkowity danej usługi (zakładając, że jest uczciwie opracowany) i podajesz go klientowi, a ten ze zdziwieniem zapyta: A CZEMU TAK DROGO?! To zanim obniżysz stawkę, zapytaj:

A ile warta jest godzina Pańskiej pracy?

Oczywiście nie wspominam tu o latach doświadczenia, wiedzy, o wyjątkowych umiejętnościach, którymi dysponujesz czy realnych kosztach produkcji, jakie ponosisz itp.

Często inni ludzie roszczą sobie prawo do wyceny naszego czasu. Może warto się zastanowić i poznać jego wartość?

Dodaj komentarz