Najlepsi menedżerowie są klucznikami czasu

Klucznik czasu – to najlepszy synonim wyrafinowanego menedżera. Otwiera drzwi tylko właściwym sprawom, we właściwy sposób. To nie jest wpis tylko dla menedżerów, ale dla wszystkich, którzy chcą efektywnie załatwiać (manage) swoje sprawy.

1. Wycenia godzinę swojej pracy

Ile jest warta godzina Twojej pracy? Nie pytam ile płaci Ci szef. Pytem ile jest warta godzina swojej pracy. Odpowiedz sobie szczerze.

A teraz pomnóż tę wartość razy dwa. Najlepsi menedżerowie wiedzą jak cenna jest godzina ich czasu i nie zajmują się pierdołami, a ich spotkania trwają tyle ile powinny i ani minuty dłużej. Dzięki temu, że wiesz ile warta jest twoja godzina, możesz efektywnie planować swój czas.

2. Najlepsi menedżerowie noszą zegarki

Nie po to, żeby się lansować. Po to, żeby szybko kontrolować czas. Wyciąganie i chowanie smartfona zajmuje zbyt dużo czasu. Pomijając to, że nie jest zbyt eleganckim gestem. Dochodzi jeszcze odblokowanie lub “nie daj Boże” jakiś specjalny kod… Bezpieczeństwo też jest ważne, ale nie o jest ten artykuł. Noś zegarek.

3. Posiada umiejętność skalowania

Kiedyś dojeżdżałem do pracy średnio 80 minut dziennie.Skala straty czasu, którą i tak starałem się zmniejszać, mnie przeraziła. 80 minut to w skali roku prawie 2 tygodnie (bez weekendów, a bywały weekendy). Biorąc pod uwagę ile można zarobić w 2 tygodnie i zaoszczędzić na paliwie (#dbamosrodowisko) to zdecydowanie bardziej opłacało mi się przenieść do droższego mieszkania. Do pracy miałem 1 minutę – pieszo…

Najlepsi menedżerowie wiedzą, jak kalkulować. Zazwyczaj skalowanie jest rozumiane jako poszerzanie efektywności biznesowej poprzez obecność na innych rynkach. Ale Ty możesz skalować w codziennym życiu.

4. Optymalizuje (usprawnia) swoje życie

Przykładem optymalizacji jest skalowanie z pkt. 3. Zamiast jechać na spotkanie z kontrahentem na drugi koniec miasta, zaproś go do swojego biura, albo umów kolejne spotkania pod rząd w tym samym miejscu. Nie umawiaj się na spotkania, które wiesz, że nie będą owocne. Pisałem o tym więcej w tym wpisie.

Dbaj o jakość swojego życia. Oblicz ile czasu zajmuje Ci przygotowanie kolacji, zakupy, podróż, nakrycie do stołu i czynności związane z dbaniem o porządek. Może lepiej jeśli zamówisz posiłek do domu lub zjesz na mieście? Nie chodzi o jedzenie w pośpiechu. Chodzi o usprawnianie życia.

5. Wunderlist – lista zadań

Wunderlist to aplikacja, w której możesz tworzyć listy zadań i odznaczać poszczególne pozycje, kiedy je wykonasz. Zaletą Wunderlist jest łatwość obsługi i świetna wersja mobilna. Dlatego możesz bardzo szybko aktualizować swoje zadania. Interesujące jest jeszcze dodawanie przypomnień, ale brakuje dobrze rozwiniętego kalendarza, który znajdziesz w następnym punkcie.

Ja używam Wunderlist także do tworzenia notatek. Najlepsi menedżerowie nie brudzą sobie urządzeń setką aplikacji, ale za to potrafią wykorzystać maksymalnie potencjał obecnych.

6. Google Calendar to absolutny must have dobrego managera

Jeśli korzystasz z ręcznego planera to bardzo pięknie. Jeśli chcesz rysować szlaczki i kolorowe obrazki przy pozycjach swojego kalendarza to bardzo pięknie. Jeśli chcesz być najlepszym menedżerem to weź to wyrzuć… Albo po prostu używaj jako hobby. Google Calendar jest znacznie czytelniejszy i szybszy w obsłudze. Możesz zapraszać swoich klientów i współpracowników do niego, czego w planerze z oczywistych względów nie uświadczysz. Zacznij stosować to narzędzie na swoich urządzeniach regularnie.

7. Wykorzystuje swój czas maksymalnie

Przed chwilą pisałem Ci, jak podróżowałem 80 minut dziennie do/z pracy. W tym czasie słuchałem audiobooków, żeby zminimalizować ryzyko marnotrawienia czasu. Najlepszy menedżer zawsze ma co robić.

8. Ciągle się rozwija

Najlepszy menedżer to nie leniwy menedżer. Jak się nie rozwijasz to się zwijasz. Szkolenia, kursy, książki to sfera, którą najlepsi menedżerowie traktują poważnie. Ciągłe dokształcanie pozwala być na bieżąco w ciągle zmieniających się realiach biznesowych.

9. Doskonale interpretuje priorytety

“Rzeczy, które zajmą Ci mniej niż 5 minut rób od ręki” – taką wskazówkę znajdziesz w książce Getting things done, którą serdecznie polecam. Pozostałe zadania trzeba umieć ocenić. Najlepszy menedżer wie, że najbardziej kuszą zadania, które po prostu lubi się wykonywać, Nie zawsze są one jednak priorytetowe. Priorytetowe są zadania które:

– mają bliski deadline

– niewykonanie ma duże konsekwencje dla firmy

– blokują pracę zespołu

10. Umie odpoczywać. Work hard – rest hard.

Nie sztuką jest pracować na 150% i imprezować na 200%. Najlepszy menedżer szanuje swój organizm i wypoczywa jakby wrócił właśnie z misji militarnej w Kambodży. 8 godzin snu to stara, dobra technika na efektywność. Nie zaniedbuj snu jeśli chcesz być w ciągu dnia skoncentrowany i pełen energii.

Jak widać najlepsi menedżerowie mają swoje całkiem ciekawe przyzwyczajenia. To tak naprawdę tylko część ich cech. Więcej opiszę w nieodległej przyszłości. Mam nadzieję, że spotkamy się na następnym tekście.

Dodaj komentarz